NAVY
Deze Stearman wordt gebouwd in 1942 in de Amerikaanse staat Texas als deel van een bestelling van 1000 stuks, bestemd voor de Amerikaanse Army. Het toestel wordt afgeleverd op 30 januari 1943; niet aan de Army, maar herbestemd voor de Navy (Marine Luchtvaart Dienst). In die jaren bestaat het kleurschema uit gele vleugels, zilver/gele romp, een blauwe staart met roundels & stars. Met slechts een plastic spreekbuis tussen de instructeur en de leerling geniet menig oorlogsvlieger zijn opleiding op deze robuuste tweedekker.

Het originele kleurenschema
van de Old Crow

Habbekrats
Na de oorlog worden de surplus vliegtuigen voor een habbekrats verkocht. Ene William E. Haddock uit Battle Creek, Michigan koopt op 14 oktober 1946 bij de 'domeinen' in Tulsa, Oklahoma van één stuks 'Boeing aircraft model N2S-3, manufacturer's serial number 75-7213, Identificationnumber 07609', een voormalige Navy trainer. Op de Bill of Sale wordt met de hand de nieuwe registratiecode bijgeschreven: N9912H. Bill Haddock betaalt het vliegtuig contant, slechts $ 510,-.


Een Stearman uitgerust
als cropduster
Cropdusting
Bill Haddock koopt het toestel blijkbaar 'voor de handel' want in 1947 wordt het verkocht aan Aerial Blight Control in West Bend, Wisconsin, een particulier bedrijf dat haar ombouwd tot landbouwsproeivliegtuig. De uit FAA archieven verkregen onderhoudsdocumentatie van 18 juni 1947 vermeldt tussen allerlei inspectiedetails: ... Front seat, instrument panel and floor boards removed. All metal hopper for crop dusting installed... De type aanduiding is op deze documentatie veranderd van N2S-3 naar het civiele model B75N1.
Een periode van hard werken met een vredige taak vangt aan in onder andere Missouri, Mississipi, Texas en Californie.

In 1971 wordt haar nog een andere taak toebedeeld, namelijk het opslepen van zweefvliegtuigen en reclamenetten. Volgens de originele logboeken is het totale aantal vlieguren dan al 4950 en heeft het vliegtuig verschillende opknapbeurten achter de rug.
    

Old Crow
De volgende verandering wat betreft het gebruik vindt plaats in 1979. De voorste cockpit wordt weer omgebouwd voor het herbergen van een zitplaats. Het vliegtuig komt in rustiger vaarwater: rondvluchten, demonstratievluchten en een enkel sleepvluchtje worden haar toebedeeld. In deze tijd wordt de Stearman ook voorzien van haar huidige fraaie beschildering, overwegend zwart, met logo en naam 'Old Crow', van een whiskymerk uit Kentucky, waarschijnlijk de toenmalige sponsor. Het kleurenschema is blijkbaar zo mooi dat geen van de volgende eigenaren het wijzigt.

Van 1947 tot 1990 vliegt de dubbeldekker in zijn vredige 'money earning' rol. Dit brengt de Stearman via 16 verschillende eigenaren naar de velden en luchten van achtereenvolgens Winsconsin, Missouri, Michigan, Kansas, Calafornia, Texas, Colorado en terug naar Missouri, waar de firma Mid Continent Aircraft Corp. op 22 oktober 1990 de kist verkoopt aan de huidige Nederlandse eigenaar.

  
Ten tijde van deze Old Crow
advertentie in 1943 maakte de 
Old Crow zijn eerste vlucht, toen
nog als Navy trainer.

Nederland
Hans Nordsiek had zijn zinnen gezet op de aanschaf van een tweedekker, we schrijven 1989. Aanvankelijk op zoek naar een Curtiss Jenny, wordt hem door vrienden een Stearman aangeraden. Achteraf, als eigenaar van de N9912H bevestigt Hans: "Het is echt een kist met 'guts', een echt gebruiksding, kan tegen een stootje, laat je nooit in de steek en bovenal; je kunt er lol mee maken!".

Om de aanschaf van een vliegwaardige kist financieel haalbaar te maken, weet Hans twee vliegercollega's bij het plan te betrekken. Het serieuze zoeken begint en via bezoeken aan een paar fly-ins, onder andere de bekende National Stearman Fly-In in Galesburg, Illinois, komt Hans terecht bij de Mid Continent Aircraft Corp. in Hayti, Missouri. De aankoop van de "Old Crow" is snel een feit en in het najaar van 1990 vliegt een piloot van Mid Continent de kist naar Chicago, waarna ze in onderdelen per trein naar Montréal en vervolgens per schip naar Antwerpen gaat. In de loop van 1991 volgt de montage en het invliegen op vliegveld Lelystad. De Nederlandse historische luchtvaart is een echte klassieker rijker...

Een kat met vele levens!
De Old Crow gaat op stap door Europa. Menigeen krijgt zijn of haar eerste luchtdoop in deze vliegende legende. Op allerlei luchtvaartevenementen wordt zij een graag geziene gast. Het “Log of Joy”, waarin elke passagier zijn vliegervaringen kwijt kan, vult zich met tientallen berichten.
Er volgen wijzigingen in de eigendomsverhoudingen en eind 2005 kan Hans Nordsiek zich de enige eigenaar noemen. Opeens komen dingen in een stroomversnelling. Het vliegtuig blijkt moe van jaren noeste arbeid. Haar trouwe aandrijving, een Continental W670 stermotor van 220 pk, vraagt om een bezoek aan een werkplaats. 30 augustus 2006 maakt ze haar laatste vlucht van Bonn naar Antwerpen en wordt aangevangen met een 1 ½ jaar durend revisieprogramma. Alle onderdelen gaan uit elkaar, worden gerepareerd of vervangen. Nieuwe vleugels komen uit Engeland, een gloednieuwe 275 pk sterke Jacobs stermotor komt uit de USA.
10 Februari 2008 is het zover en staat ze vlieggereed aan het begin van de startbaan 11 op Antwerpen Airport. De testvlucht verloopt uitstekend!
De Old Crow kan er weer jaren tegenaan… terecht een kat met vele levens.

Standplaats
De Old Crow heeft als standplaats Lelystad Airport. Het vliegveld heeft goede voorzieningen en beschikt tevens over een graslandingsbaan; oh zo prettig voor windgevoelige toestellen met een staartwiel.

The Storyteller
Tweedekker vliegtuigen bezitten een magie die voorbij woorden gaat en de Old Crow schreeuwde om aandacht om die magie kracht bij te zetten.
Zij speelt nu een hoofdrol in de activiteiten van The Storyteller. Onder deze naam trekt zij de wereld in en met een bonte verzameling aan acts, vertellingen en spontane ingevingen geeft haar bemanning gevolg aan die oproep.
In binnen- en buitenland, voor vele duizenden mensen, heeft ze al mogen optreden.
Met haar militaire achtergrond en nu gehuld in een vreedzaam jasje laat ze zien waartoe een “old soldier”in staat is!
Meer info op www.thestoryteller.nl

“The Old Crow is dedicated to people of all nations and times who strive for world peace”