Lloyd C. Stearman (1898-1975)
Lloyd Stearman wordt geboren in Wellsford, Kansas op 26 oktober 1898. Als kind ziet hij zijn eerste vliegtuig, dat wordt gevlogen door Clyde Cessna. Lloyd kan dan nog niet vermoeden dat hij later met diezelfde Clyde Cessna een vliegtuigfabriek zou beginnen. Het zal een typische bijzonderheid blijken te zijn in de opmerkelijke loopbaan van Lloyd Stearman. Een loopbaan waarin toevalligheden een grote rol spelen. Grote namen uit de luchtvaartindustrie passeren de revue en allen delen ze één grote passie, vliegtuigen.

De eerste wereldoorlog
Nadat Lloyd Stearman zijn lagere-, en middelbare school heeft  doorlopen breekt de eerste wereldoorlog uit. Tijdens zijn diensttijd leert Lloyd vliegen op een Curtiss N-9 seaplane. Na de eerste wereldoorlog vindt hij werk als monteur bij E.M. Baird Co., de eerste fabriek van commerciële vliegtuigen in Wichita, Kansas. Al gauw klimt hij op tot chef ingenieur. 
Een andere werknemer, Walter Beech, leert hem ondertussen de fijne kneepjes van het pilotenvak. 
Hij trouwt met zijn middelbareschool-liefde Ethyl Trusty en ze krijgen een zoon, William en een dochter, Marylin.
In 1924 namen Walter Beech en Lloyd Stearman ontslag om samen met Clyde Cessna een eigen bedrijf op te richten: Travel Air Manufacturing Co.
   
   

Lloyd Stearman
  
   

De Stearman fabrieken in Wichita
   
Een eigen bedrijf
In 1926 verlaat Lloyd Stearman het bedrijf om zich te concentreren op zijn eigen bedrijf: 'Stearman Aircraft Co.'. In 1927 vestigt het bedrijf zich in Wichita, Kansas. Het bedrijf produceert een aantal vliegtuigen voordat het in 1929 wordt verkocht aan
'United Aircraft and Transport Corporation'.
United Airlines, Pratt & Whitney, Hamilton-Standard Propellers, Boeing, Sikorsky en Vought Aircraft zijn al onderdelen van dat bedrijf. Lloyd Stearman blijft aan als directeur en ontwerper.
   
Boeing Stearman
Lloyd Stearman kan zich niet vinden in de naderende anti-trust wetgeving van 1934 en hij besluit het bedrijf in 1930 te verlaten. Door die wet moet de holding opgesplitst worden en neemt Boeing de Stearman fabriek over, de Stearman tweedekkers worden nu officieel Boeing tweedekkers. 
Boeing verkoopt massa's opleidingsvliegtuigen aan de Amerikaanse regering, de Boeing model75 military trainer. Dit toestel is gebaseerd op een eerder ontwerp van Lloyd Stearman. De Amerikaanse legertop noemt het vliegtuig de Boeing-Kaydet maar aangezien het is ontworpen en geproduceerd in de voormalige Stearman fabrieken krijgt het in de volksmond de naam Boeing-Stearman.
   

Een Amerikaanse cadet en instructeur bij een Boeing Stearman.

Lockheed
In 1930 richt Lloyd Stearman samen met Robert Cross en Walter Varney, waar hij zijn eerste Stearman postvliegtuigen aan had verkocht, de Stearman-Varney Co. op. De inkt van het nieuwste Stearman-ontwerp is nauwelijks droog of hij kan de noodleidende Lockheed Aircraft Company kopen voor $40.000,-. 
Lloyd wordt president-directeur en onder zijn bewind groeit Lockheed uit tot een succesvol bedrijf. In 1935 neemt hij ontslag en gaat in dienst bij het 'Bureau of Aviation Administration' (tegenwoordig bekend als Federal Aviation Administration, FAA). 
Voor een inspectie moet hij naar Hammond Aircraft Co. in Ypsilant, Michigan waar hij zo enthousiast raakt van hun nieuwste ontwerp dat Stearman ontslag neemt om samen met Dean Hammond de Stearman-Hammond Aircraft Corp. te starten.

Tussen 1938 en 1939 is Lloyd Stearman vice-president van Transair co. in San Francisco en in 1941 wordt hij manager van de luchtvaart afdeling van Harvey Aluminium Co.

   

Surplus Stearmans
Hill Airforce Base, Utah


Een Stearman cropduster
De sproeivliegtuigen
Na de tweede wereldoorlog ziet Stearman in dat de groeiende landbouwindustrie staat te springen om sproeivliegtuigen en hij begint deze landbouwvliegtuigen te ontwerpen in een nieuw bedrijf: Stearman Engineering Co. Al gauw komt hij erachter dat er massa's vliegtuigen op de markt komen met precies de goede specificaties voor zijn sproeivliegtuigen: De regering veilt de duizenden surplus vliegtuigen, waaronder veel trainingstoestellen. Het gaat hierbij om de Boeing Kaydet, een vliegtuig gebaseerd op zijn eigen  ontwerpen en beter bekend als de Boeing Stearman!
  

Van 1945 tot 1946 vormt Lloyd Stearman samen met George Willet the Inland Aviation Co. om de Boeing Stearmans om te bouwen naar sproeivliegtuigen.
In 1946 werkt Lloyd verder aan het herontwerpen en verbeteren van de Stearmans bij The National Aircraft Corp. in Van Nuys, California.

Sollicitatie bij een oude bekende
In 1955 wil Lloyd Stearman weer aan de slag bij het bedrijf dat hij 25 jaar eerder van de ondergang heeft gered, Lockheed. De personeelsmanager gelooft het verhaal van Lloyd Stearman echter niet en denkt met een gestoorde man te maken te hebben. Hall Hibbard, vice-president engineering wordt erbij geroepen en die zegt: "He was president here and he's one of the best engineers you'll ever see come in the door." 
Lloyd Stearman gaat aan de slag als Senior Design Specialist en werkt tot zijn pensioen in 1968 onder andere aan de Lockheed Constellation, Vertical Take off and Landing (VTOL) en re-entry space vehicles.

Na zijn pensioen kan Lloyd het niet laten en begint een nieuw bedrijf: the Stearman Aircraft Corp. Hier ontwerpt hij zijn laatste vliegtuig, de Stearman MP. Voor het toestel in productie kan worden genomen wordt Lloyd Stearman echter ziek en op 3 april 1975 verliest de wereld een van zijn grootste vliegtuigontwerpers: Lloyd C. Stearman.