Overhaul

 

Noeste arbeid
De Old Crow bleek na jaren van noeste arbeid toe te zijn aan een grote opknapbeurt (overhaul).
Terwijl eerder dat jaar de motor was vervangen, werd in september 2006 Bij Raymond’s Aircraft Restoration ( www.rar.be ) op Antwerpen Airport (B) gestart met de demontage van het toestel. Daarna werd elk onderdeel nauwgezet gecontroleerd, zo nodig vervangen en anders weer in nieuwstaat werd teruggebracht.
Tegelijk was er nu gelegenheid om modificaties en updates uit te voeren, zoals inbouw van moderne radio’s en een pre-oiler systeem. Ook werd het toestel gecustomized en heeft, bijvoorbeeld, een meer ergonomische indeling van de cockpits.
Op 10 februari 2008 was het zover en koos de nieuwe Old Crow het luchtruim voor de eerste keer. De testvlucht was succesvol en werd afgesloten met het ontkurken van een fles Champagne! Aangedreven door een nieuwe en sterkere Jacobs R755 stermotor kan zij er weer jaren tegenaan.

Vleugels
De  twee vleugels bestaan uit vijf stukken. Het middengedeelte was nog in zeer goede staat en een eenvoudige revisie bleek voldoende. De andere delen waren zodanig aangetast dat zij volledig opnieuw gebouwd moesten worden. Het hout daarvoor werd geleverd door John Pike                
( www.bigskystearman.com ) en de bouw werd gedaan door “wood expert” Roger Burrows in Watton, Norfolk, Engeland. Tijdens de demontage vonden we oude dierennesten en zelfs nog de originele type plaatjes uit 1942!
De rolroeren waren ook aan vervanging toe en gereviseerde (als nieuw!) kwamen uit Amerika.
Alle lagers nieuw, inclusief alle bouten en moeren. Spandraden deels vervangen en de vleugelstijlen opnieuw in de lak.
Verdere afbouw, inclusief bespannen en spuiten vond plaats in Antwerpen.

Romp
De romp bestaat uit een frame van gelaste chroommolybdeen buizen dat de sterkte geeft. Daarom heen bevindt zich een karkas van licht aluminium en dat is bekleed met speciaal doek (Ceconite).
Het stalen frame werd gerepareerd en gepoedercoat. Al het aluminium is vervangen, het doek is nieuw. Landingsgestel werd gereviseerd en gemodificeerd. Gereviseerde stoelen, instrumenten, een volledig nieuw elektrisch systeem plus accu, radiobakken, nieuwe stuurkabels, katrollen en lagers, alles in “two tone” (zwart-goud) met rode highlights. Prachtige stoelkussens “in stijl”, nieuw bagageruim, sleephaak, rooksyteem, antennes; alles vond zijn plekje.
Na het afplakken (140 manuren alleen al!) en spuiten, stond de romp als herboren gereed voor montage.

Staartvlakken
De staartvlakken zijn opgebouwd uit dunne stalen buisjes en aluminium voor- en achterzijde. Daaromheen dan weer doek (Ceconite). Alle stuurkabels (roestvrijstaal), lagers, bouten, ringen en moeren nieuw. Intern alles gepoedercoat.

Motor
De oorspronkelijke Continental W670 stermotor met vaste houten propeller werd vervangen door een sterkere Jacobs R755 motor met variabele metalen propeller, geleverd door Pete Jones (www.airrepairinc.com) . Met 55 pk meer en voorzien van allerlei verbeteringen, is dit een van de beste motoren op de markt.
Hangt via rubberen moffen in een stalen frame. Daarachter bevindt zich de olietank (dry sump systeem), de pre-oiler, de spanningsregelaar, luchtfilter, brandstoffilter, etc. Alles voorzien van nieuw hang- en sluitwerk, bedrading en slangen.

Samenbouw
Met de samenbouw werd gestart eind 2007. Vleugels monteren en zeer nauwkeurig afstellen, staart erop (loodrecht en onder exacte hoeken), landingsgestel (gewicht circa 100 kg), motor en propeller, etc. Daarna volgde de afstelling en eindmontage van allerlei onderdelen zoals de tiplampen en de roeren.
Toen in februari 2008 het toestel vlieggereed stond aan de kop van de startbaan, waren inmiddels 3500 manuren geïnvesteerd door tientallen mensen.

Testvlucht
Na nogmaals een grondige controle en voorzien van de juiste handtekeningen door erkende personen, was het zeker dat dit toestel weer kon gaan vliegen.
!0 februari 2008 om 16:30 was het zover. Baan 11 op Antwerpen Airport. Motorcontrole OK, all systems GO! Vol gas en even later klom ze statig de halfbewolkte lucht in. Een snelle controle van de stuurorganen bevestigde dat alles werkte. Boven het veld werd de reactie van het toestel verder getest. Bochten, recht uit, snel en langzaam vliegen. Alles naar behoren en 20 minuten later “uneventful” geland. The Old Crow is back in the air.

Doopritueel
Enige maanden later werden iedereen uitgenodigd die op enigerlei had bijgedragen aan “Het Grote Werk”. Met een ritueel werd het toestel gedoopt en werd haar vele behouden vluchten gewenst.

 

Verslaglegging
Hieronder vindt u de tussentijds verslagen die tijdens de opbouw werden gemaakt.
Zie GALLERY voor een uitgebreide fotoserie van de overhaul. Klik hier

Verslag 1
Verslag 2
Verslag 3
Verslag 4
Verslag 5